صدور سند رسمی در کهگیلویه و بویراحمد الزامی شد مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد از آغاز اجرای قانون ثبت رسمی معاملات و حذف قولنامههای عادی در استان خبر داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای باشت، داوود انصاری روز یکشنبه، ۲۵ خردادماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: با توجه […]
صدور سند رسمی در کهگیلویه و بویراحمد الزامی شد
مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد از آغاز اجرای قانون ثبت رسمی معاملات و حذف قولنامههای عادی در استان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای باشت، داوود انصاری روز یکشنبه، ۲۵ خردادماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: با توجه به حجم بالای دعاوی ملکی در محاکم قضایی، قانون الزام به ثبت معاملات املاک و مستغلات در سال ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از بررسی در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ به تأیید نهایی رسید و از سوم تیرماه ۱۴۰۳ اجرایی شد.وی افزود: بر اساس ماده ۱ این قانون، پس از راهاندازی سامانه ساماندهی اسناد رسمی، کلیه قراردادها، معاملات و گواهینامههای مرتبط باید در این سامانه ثبت و اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی صادر شود، همچنین معاملات عادی و قولنامهای در بنگاههای معاملات ملکی، فاقد اعتبار قانونی خواهد بود.انصاری با اشاره به تکلیف مشاورین املاک در این خصوص گفت: در استان ۹۴۵ واحد مشاور املاک داریم که تاکنون ۹۹ درصد آنها به سامانه «کاتب» متصل شدهاند و از این پس باید کلیه قراردادهای خود را از طریق این سامانه ثبت کنند.مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: سندهای جدید از تاریخ سوم تیرماه به رنگ سبز صادر میشوند و دیگر امکان معامله با قولنامههای عادی وجود ندارد، همچنین پیشنویس قراردادها باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و انتقال رسمی صورت گیرد.وی با بیان اینکه تاکنون ۲۹۰۰ درخواست غیرحضوری در سامانههای ثبت استان پذیرش شده است، اظهار داشت: در حال حاضر پنج واحد ثبتی در استان به سامانه هوشمند متصل هستند و مردم میتوانند ۱۲ خدمت ثبتی شامل استعلام مالکیت، درخواست سند المثنی و خدمات نقشه را بهصورت غیرحضوری دریافت کنند.
انصاری در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تبدیل اسناد دفترچهای به سند تکبرگ اشاره کرد و گفت: در سامانه پاداس تمامی اطلاعات املاک و محدودیتها ثبت شده و در صورت مراجعه اشخاص دیگر برای ثبت سند در همان محدوده، سامانه بهصورت هوشمند هشدار میدهد. از اینرو از شهروندان و دستگاههای دولتی درخواست میشود هرچه سریعتر نسبت به تعویض اسناد دفترچهای و بارگذاری آن در سامانه اقدام کنند.وی در پایان از راهاندازی نزدیک «سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی» خبر داد و افزود: با راهاندازی این سامانه، افراد ظرف دو سال فرصت خواهند داشت نسبت به بارگذاری املاک فاقد سند رسمی اقدام و سپس جهت اخذ سند یا ثبت ادعا اقدام کنند.