دغدغه جوان تحصیلکرده باشتی استان کهگلویه و بویر احمد به عنوان یکی از زادگاه های تاریخ و تمدن بشری از ظرفیت ها و پتانسیل های بینظیری جهت توسعه برخوردار است .قرارگیری در مجاورت قطب های نفت و گازو صنعت کشور در کنار ویژگی های اقلیمی مساعد ، مواهب خدادادی همچون جنگل ها و مراتع […]
دغدغه جوان تحصیلکرده باشتی
استان کهگلویه و بویر احمد به عنوان یکی از زادگاه های تاریخ و تمدن بشری از ظرفیت ها و پتانسیل های بینظیری جهت توسعه برخوردار است .قرارگیری در مجاورت قطب های نفت و گازو صنعت کشور در کنار ویژگی های اقلیمی مساعد ، مواهب خدادادی همچون جنگل ها و مراتع ، چشمه های فراوان ، قابلیت ها و منابع گردشگری شگفت انگیز و … نسبت به استان های جنوبی شرایط ویژه ای را پیش روی استان قرارداده است که با این همه مواهب خدادادی هنوز بخش اعظمی از مناطق در محرومیت بسر برده و اغلب مناطق روستایی از خدمات و زیرساخت ها محروم هستندو همه این محرومیت ها باعث نرخ بالای بیکاری در شهرستان و استان گردیده که بیکاری اقشار مختلف باعث مهاجرت بخش عظیمی از روستاییان به شهر گردیده در صورتی که اگر نفرات منتخب شورای روستا و شهرها ودیگر نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی بر وظایف خود که همانا نظارت و کنترل بر فرایندهای اجرایی محل انتخابیه میباشد
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحلیلی صدای باشت، مصطفی غلامی جوان تحصیل کرده باشتی در رشته عمران دغدغه های خود برای استان وشهرستان را اینگونه بیان میکند:
اللهم طهر قلبی من النفاق وعملی من الریا ولسانی من الکذب و عینی من الخیانه فانک تعلم خائنه الاعین وما تخفی الصدور یارب اللهم انا نرغیب الیک فی دولد کریمه تعز به الاسلام واهله وتذال به النفاق واهله
جوهره حرکت انسان به سوی خدا تطهیر درون و تزکیه نفس است ، اما باید دانست که انسان تا مرحله « تخلیه » را طی نکند، به
« تحلیه » نمی رسد. تخلیه، همان خالی کردن نفس از رذایل است؛ یعنی در میدان جهاد با نفس باید فضایل پیروز گردند و با توبه و انابه، «انقلابی حقیقی» در درون خود پدید آورد ؛ تا این مرحله سپری نشود به مرتبه « تحلیه » یا آراستگی باطن به صفات حمیده و فضایل و مکارم عالی اخلاقی نمی رسد و مقام تجلیه را که نور الهی جلوه میکند درک و دریافت نخواهد کرد . در فرهنگ انقلابی ودینی ما کلمه حماسه همیشه مترادف با یک نماد بوده است ، یعنی نمادی که مظهر قدرت و اقتدار ملت است و لذا حماسه در زمانی شکل می گیرد که رفتارهای جمعی مردم در یک موضوع خاص مشخص و آنچنان با قدرت و صلابت خودش را درخشان نشان می دهد که نام دیگری جز حماسه نمی توان بر آن نهاد و لذا بر این اساسی است که بعد از گذشت ۴۰ و اندی سال از پیروزی انقلاب اسلامی رهبر عزیز انقلاب این توقع و انتظار را دارند که ظرفیت های بالقوه درجامعه از سمت مردم به صورت حماسی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی ظهور عینی پیدا کند و یکی ا ز حماسه های مردمی حضور در انتخابات و انتخاب منتخب خود در منسب ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ها بود .
شوراهای اسلامی شهر و روستا شورا هایی هستند که در شهرها و روستا ها ی ایران به طور جداگانه با رأی مردم همان حوزه انتخاب میشوند و شورای هر استان از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستان های تابعه هر استان تشکیل میشود . بر لزوم وجود شورا های مختلف در قانون اساسی تصریح شده است، اما تدوین سازوکار اجرایی آن تا دولت اول اقای خاتمی به تعویق افتاد. اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در ۷ اسفند سال ۷۷ با استقبال زیاد مردم در بیش از ۴۰۰۰۰ حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند . شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با پیام رهبر کبیر انقلاب در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژهای از سوی رهبر معزز انقلاب حضرت ایت الله خامنهای آغاز گردید. این نهاد مردمی فعالیتهای گسترده و مؤثری در کل کشور دارد . انتخابات شورای شهر تنها انتخابات سراسری در کشور است که بدون نظارت شورای نگهبان برگزار میشود . بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شورا های اسلامی برعهده هیئتهای اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است. میشوند.
درسراسر تاریخ نیل به کشوری آباد و پیشرفته که در آن اجتماعی کامل و سعادتمند ، فرصت های عادلانه،شکوفایی استعدادها و تامین نیازهای مادی و معنوی ر امیسر میسازد ، اصلی ترین دغدغه و نیرومند ترین انگیزه تکاپوی ایرانیان و دیگر کشورها بوده است و برهمین تفکر طرح ها و برنامه های مختلفی ارایه گردیده است و با این حال هنوز کشوری که آرزومند آن هستیم شکل نگرفته و بسیاری از مسائل و مشکلات به قوت خود باقی مانده است و شکی نیست که گذار از این وضعیت مستلزم تدوین یک برنامه جامع درسطح کشور میباشد که باید تمامی دستگاه های متولی هر کدام به
نسبت رسالت کاری خود( از پایین به بالا ) در حوزه های مختلف برنامه زمانبندی شده ای که ساختار شکست آن مبتنی بر فعالیت های اصلی و فرعی به نسبت الویت های کاری و توسعه و نیاز با تخصیص منابع جهت رسیدن بر اهداف در یک بازه زمانی روشن و شفاف و قابل گزارش به مردم و رسانه ها و قابلیت کنترل و نظارت توسط تیم های نظارتی باشد را تدوین نمایندتا با مدیریتی انقلابی و جهادی با استفاده از متخصصان کشور به این مهم جهت رسیدن به وضعیت مطلوب در تمامی حوزه ها رسید .آبادانی و پیشرفت در جهان امروزی برای هر جامعی یا هر کشوری ، مستلزم داشتن دانش و اگاهی و شناخت آن جامعه از تمامی نظرها و تمرکز بر تنوع ویژگی های خاص مکان ها و روابط اجتماعی خاص ویژه فضا ، اهداف یکپارچگی و انسجام ، مشارکت ، کارافرینی ، نوآوری ، رقابت پذیری ، خلاقیت و…میباشد.
استان کهگلویه و بویر احمد به عنوان یکی از زادگاه های تاریخ و تمدن بشری از ظرفیت ها و پتانسیل های بینظیری جهت توسعه برخوردار است .قرارگیری در مجاورت قطب های نفت و گازو صنعت کشور در کنار ویژگی های اقلیمی مساعد ، مواهب خدادادی همچون جنگل ها و مراتع ، چشمه های فراوان ، قابلیت ها و منابع گردشگری شگفت انگیز و … نسبت به استان های جنوبی شرایط ویژه ای را پیش روی استان قرارداده است که با این همه مواهب خدادادی هنوز بخش اعظمی از مناطق در محرومیت بسر برده و اغلب مناطق روستایی از خدمات و زیرساخت ها محروم هستندو همه این محرومیت ها باعث نرخ بالای بیکاری در شهرستان و استان گردیده که بیکاری اقشار مختلف باعث مهاجرت بخش عظیمی از روستاییان به شهر گردیده در صورتی که اگر نفرات منتخب شورای روستا و شهرها ودیگر نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی بر وظایف خود که همانا نظارت و کنترل بر فرایندهای اجرایی محل انتخابیه میباشد ، آگاه بودند و منطبق با قانون به نسبت شرح کارها و وظایف خودشان رفتار میکردند ، به راحتی این امکان وجود داشت که با همکاری دیگر ارگانها و متولیان امر نسبت به رفع محرومیت ها و رفع معضل بیکاری و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی اقدامات اساسی و قانونی انجام داد، واضح است که برای رفع گذار از این مشکلات میبایست بصورت موشکافانه با استفاده از افراد متخصص و نخبه استانی ، تمامی مسایل و مشکلات ونیاز های مردمی و بخشی و روستایی را مشخص و بررسی نمود و با توجه به اولویت ها به دنبال اقدامات مقتضی مبتنی بر اهداف بنیادین وراهبردی عمل نمود.
نظام برنامه ریزی و مدیریت در کشوربه صورت متمرکزاز بالا به پایین ،بصورت بخشی و تخصصی هست و نظام پایش و نظارت بر عملکرد نیز متناسب با همین سیستم سلسله مراتبی بکار گرفته میشود .اجرای آمایش سرزمین در مقیاس شهرستان در جهارچوب نظام مدیریتی مذکورباچالش هایی مواجه هست که مهمترین آنها را به شرح زیرمیباشد:
عدم ارتباط روشن و شفاف بین جایگاه مطالعات آمایش استان یا شهرستان با فرایندهای مدیریتی توسعه استان و شهرستان
افزایش روزمرگی در نظام مدیریت و تصمیم گیری در سطح کلان و خرد استان و اخذ تصمیمات مقطعی با توجه به مقتضیات روز بدون آینده نگری
تاثیر روابط قومی و قبیله ای بر مدیریت کلان و خرد استان و شهرستان
تفاوت در انتظارات مدیران استان ودرک متفاوت از برنامه ها و طرح حای توسعه استان و شهرستان
نگاه فصلی و عدم استمرار وتداوم در برنامه ریزی اجرا
اعمال نفوذ گروهای فشاروگروهای خارج از سازمان بر روند اولویت اجرای برنامه ها و اقدامات
مدیریت های غیر بومی و کوتاه مدت در سطح کلان استان و عدم آشنایی آنها با چالش ها و مسائل و ظرفیت های استانی و شهرستان.
نبود داده و اطلاعات لازم فنی وبه هنگام برای مدیریت فرایندها
بی ثباتی در نظام تصمیم گیری و عدم توجه جدی به برنامه آمایش سرزمین در استان و شهرستان
عدم توجه مدیریت استان به حفظ نخبگان و نیروهای متخصص
وابستگی قابل توجه توسعه استان و شهرستان ها به منابع مالی دولت
توسعه کمی دستگاه ها و سازمانهای دولتی و کارکنان دولت بیش از ظرفیت و توان مدیریتی
عدم توجه و برنامه ریزی جدی مدیریت استان جهت تکمیل پروژه ها وزیر ساخت های استان وشهرستانها
عدم اجرایی نمودن پروژه های اولویت دار
نبود نظام یکپارچه برنامه ریزی
فقدان متولی جدی و کارآمد و دلسوزو مسئولیت پذیر و پاسخگو
فقدان مشارکت جدی نهادهای غیر دولتی و نمایندگان مردم
ضعف در مشارکت و همکاری نهادهای قضایی به عنوان ناظر و مدعی العموم
نبود سازوکار حفظ و رعایت زمانبندی پروژه ها و اقدامات برآمده از برنامه توسعه استان و شهرستان ها و ایجاد سازو کار رفع مشکلات اجرایی
ضعف در شناسایی و توجه جدی بر مسائل و مشکلات مردم وعدم فرایند برنامه ریزی از پایین به بالا
نبود نظام کارآمد و موثر در جهت حفظ کیفیت برنامه های اجرایی و از همه مهمتر نبود سازمان یا ارگان پاسخگو
استان کهگلویه و بویر احمد فارغ از تمام منابع و امکانات و اقلیم های زیبا و متفاوت و… از جمله استانهای محروم کشور هست که بخش قابل توجهی از این محرومیت ها به دلیل مدیریت نامطلوب و ناکارآمد در سطوح مختلف استان و شهرستان ها هست و تهیه یک طرح آمایش با کیفیت بالا کافی نبوده و نیازمند ساز و کارهای اجرایی مناسب و سازگار با طرح است تا از این طریق امکان تحقق و اجرای نتایج طرح آمایش حاصل شده و اثرات مثبت آن در توسعه استان و شهرستان نمایان شود و در همین راستا این جانب سید حسین مظاهری بعنوان کارشناس ارشد در رشته مهندسی عمران سازه و تسلط بر مدیریت اجرایی پروژه ها و طرح ها از تمامی متخصصان و نخبه گان شهرستان باشت وگچساران و استان و تمامی افراد علاقه مند به آبادانی شهر و روستا و توسعه استان دعوت بعمل میاورم که جهت ایجاد تشکل و ستادی برای شناسایی معضلات و مشکلات و زیر ساخت های توسعه و عمران منظقه ای و استانی با همکاری و پشتیبانی ارگانها و اعضای محترم شوراهای انقلاب اسلامی شهر و روستا و عزیزان منتخب شده در مجلس شورای اسلامی بعنوان نمایندگان این مرز و بوم در مجلس و استاندار محترم و فرمانداری محترم ، گامی جهت شکوفایی هر چه بیشتر استان و منطقه برداریم تا به فضل خداوند مهربان و رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت مقام محترم ریاست جمهوری شاهد برطرف شدن تمامی معضلات و مشکلاتی که سد راه امنیت و آسایش و رفاه اجتماعی مردم در تمامی حوزه ها شده اند باشیم .
مصطفی غلامی