شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-27
کد خبر: 5041 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶ | ارسال توسط :
۰
2
ارسال به دوستان
پ

کمبود ماسک در کهگیلویه و بویراحمد و حکایتی که همچنان باقی است. کمبود ماسک استاندارد به عنوان یکی از مهمترین نیازهای پیشگیری از ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود تلاش مسئولان، مشارکت خیران و خانه نشینی تعداد زیادی از مردم هنوز به قوت خود پابرجاست. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی […]

کمبود ماسک در کهگیلویه و بویراحمد و حکایتی که همچنان باقی است.

کمبود ماسک استاندارد به عنوان یکی از مهمترین نیازهای پیشگیری از ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود تلاش مسئولان، مشارکت خیران و خانه نشینی تعداد زیادی از مردم هنوز به قوت خود پابرجاست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: استفاده از ماسک برای همه مردم لازم نیست اما افراد شاغل در مراکز درمانی، بیماران خاص و افراد با بیماران زمینه ای نیازمند استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

به گزارش صدای باشت : امام بخش قائدی افزود: کهگیلویه و بویراحمد واحد تولید ماسک ندارد و سهمیه وزارتخانه بهداشت،درمان و علوم پزشکی پاسخگوی نیاز مردم نیست.

وی بیان کرد:تلاش های مسئولان علوم پزشکی برای اختصاص بخشی از ماسک واحد تولیدی استان فارس به کهگیلویه و بویراحمد بی سرانجام بوده و کمبود ماسک در استان وجود دارد.

امام بخش قائدی افزود: در چند روز اخیر ۸۸ هزار عدد ماسک بین داروخانه ها و مراکز درمانی توزیع شده است.

قائدی اظهار دشت: ۲ هزار ماسک اطفال و یکهزار ماسک معمولی نیز از سوی خیران در کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.

وی ابراز داشت:: هر ماسک تنها ۲ ساعت قابل استفاده است بنابراین هر فرد آسیب پذیر حداقل روزی چهار ماسک برای انجام فعالیت های روزانه خود نیاز دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین تاکنون ۲۴ هزار عدد ژل ضدعفونی کننده در استان توزیع شده است.

وی بیان کرد: ۷۰۰ عدد الکل کوچک نیز از سوی یک خیر در شهر یاسوج بین مردم توزیع شد.

قائدی ابراز داشت: برای ضدعفونی ساختمان های اداری نیز الکل در ظروف ۲۰ لیتری توزیع شده تا نیروهای خدماتی به صورت سم پاشی سطوح پرکاربرد را گندزدایی کنند.

وی بیان کرد: در چند روز اخیر چند سری لباس های گان با ماسک های فیلتردار در بیمارستان های استان توزیع شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی یاسوج گفت: زمانبندی ضدعفونی معابر و مکان های عمومی مانند نانوایی ها،پمپ بنزین ها،داروخانه ها،مراکز درمانیو سایر مکان های پر رفت و آمد سطح بندی می شود.

محمد مهدی بانشی افزود: تاکنون سه تن موارد ضدعفونی کننده برای پاکسازی ساختمان اداری،آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.

وی بیان کرد: ۱۰ تن دیگر مواد ضدعفونی به استان اختصاص یافته به زودی برای ضدعفونی معابر و مکان های عمومی در شهرستان های مختلف استان توزیع می شود.

بانشی عنوان کرد: تا زمان رسیدن روز عید نوروز تمام معابر و مکان های عمومی استان با این میزان ماده بهداشتی ضدعفونی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از قلیان سراهای فعال در کهگیلویه و بویراحمد به صورت داوطلبانه اقدام به تعطیلی واحدهای خدماتی خود کرده اند افزود: همکاری مردم برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بسیار مطلوب بوده است.

بانشی توصیه کرد: با توجه به قابل انتقال ویروس کرونا از طریق تماسی، پذیرایی دستگاه های اجرایی انجام نشود و در صورت ضرورت با استفاده از قندهای بسته بندی شده برای فرد و لیوان های یکبار مصرف انجام شود.

وی بیان کرد: براساس توصیه های علمی ژل های شست و شو برای مصرف در خانه ها ضرورت ندارد و آب گرم و صابون بهترین پاک کننده دست است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت:با توجه به اینکه کالاهای بهداشتی هم وارد داروخانه ها شده و دادستان نیز برای نظارت این سازمان مجوز صادر کرده بر نحوه فروش و قیمت ها در داروخانه ها و فروشگاه های لوازم آرایشی به صورت جدی نظارت می شود.

سالاری حسین پور افزود: تاکنون ۲ واحد عرضه کننده اقلام بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل گرانفروشی پلمپ و برای چند واحد هم تشکیل پرونده شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از روز گذشته مکان های عمومی استان چون اتوبوس ها و معابر عمومی با مشارکت سپاه فتح به صورت گسترده در حال گندزدایی است.

پرویز یزدان از برنامه ریزی برای راه اندازی آزمایشگاه ویروس شناسی در مرکز استان در ۱۵ روز آینده خبرداد و افزود: با گشایش این مرکز آزمایش تشخیصی بیماری ها ویروسی از جمله کرونا و آنفولانزا در کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود که این امر به کاهش زمان انتظار برای پاسخ آزمایش ها کمک می کند.

وی ادامه داد:نتیجه آزمایش ۱۸ نفر مشکوک به بیماری کرونا در این استان منفی اعلام شد و در پی آناین افراد از قرنظینه خارج شدند.

وی افزود: هم اینک تنها یک نفر مبتلا به این بیماری در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که وضعیت وی رو به بهبودی است و به زودی از بیمارستان شهید جلیل یاسوج مرخص می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورت شناسایی موارد بیشتری از ابتلا به بیماری کرونا در این استان، اطلاع
رسانی لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: غربالگری و تب سنجی مسافرانی که از استان های دیگر وارد کهگیلویه و بویراحمد می شوند با جدیت در ورودی شهرستان ها در حال انجام است که این اقدام نقش مهمی در پیشگیری از انتشار این بیماری دارد.

براساس آخرین آمار که روز شنبه (دهم اسفند) منتشر شده است ۵۹۳نفر در کشور به بیماری کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۴۳ نفر مبتلا و ۱۲۳نفر بهبود یافته اند.

کرونا”>ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری تحلیلی صدای باشت در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید